Wat veranderd er voor de bromfiets in 2023?
Jeffrey heeft onderzocht hoe het precies zit
Wij krijgen veel vragen over dit onderwerp en het blijkt in de praktijk allemaal lang niet altijd even helder. Zo komt het voor dat voertuigen worden verkocht op de 2e handsmarkt met de melding dat het een scootmobiel betreft, maar blijkt in de praktijk dat het gaat een brommobiel of dat er een ongekende Piaggio Ape 50 of een TM, omgebouwd tot foodtruck wordt verkocht met de melding dat een kenteken niet nodig is.
In beide gevallen moeten wij dan helaas vertellen dat het ongekentekend verzekeren van deze voertuigen niet meer mogelijk is en dat ze naar het RDW moeten voor een keuring en de aanvraag van het juiste kenteken nl die van een brommobiel. Met de daarbij behorende kosten en het verschil in verkeersregels en parkeermogelijkheden.
‘Scootmobielen zijn voertuigen die zijn ingericht als gehandicaptenvoertuig een brommobiel is GEEN gehandicaptenvoertuig’
Technisch gezien moet een voertuig voldoen aan de volgende afmetingen: niet breder zijn dan 1.10 meter, niet langer dan 3.50 meter en niet hoger dan 2.00 meter. Het maakt daarbij niet uit of het open model of gesloten model is zoals de Canta, Amica, Arola of de Mini Cruiser City.
Uiteraard kun je als gehandicapten wel een brommobiel kopen maar dat maakt het voertuig zelf dan nog geen gehandicaptenvoertuig. Kortom het blijft een brommobiel en er moet dus een kenteken op het voertuig.
Het verzekeringsplaatje of sticker is GEEN kenteken. Het is een verzekeringsbewijs dat jaarlijks vervalt.
Goedendag Jeffrey,
ik heb een bakbrommer (45km) bij jullie verzekerd, hoe zit het daarmee qua helmplicht vanaf 2023?
Vriendelijke groet,
Beste Joachim, voor de bakbrommer tot 45km/u geldt sowieso een helmplicht. Vanaf 1 januari 2023 is er ook een helmplicht voor de 25km/u varianten.
Zie de link van de Rijksoverheid voor meer informatie over de helmplicht vanaf 2023.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/05/28/helmplicht-voor-alle-snorfietsers